En århundrelang arv Little Theater
Little Theater Den historiske salen, opprinnelig bygd som studioets fremvisningsrom, er fullstendig restaurert og gjenopprettet til elegansen fra begynnelsen av det 20. århundret.

Scientology Media Productions

En århundrelang arv

Scientology Network-studioet i hjertet av det historiske Hollywood gjenoppliver en kreativ tradisjon.

I 1912 kom Philadelphia filmprodusent Siegmund Lubin til Los Angeles og bygde et filmstudio. Filmindustrien var fremdeles i sin teknologisk spede barndom. Filmpublikum ville ikke høre en skuespiller tale på film før 15 år senere.

The Hazards Of Helen, 1915
gcui_freedommag:gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-img2-alt
The Hazards Of Helen, 1915

Lubin spesialiserte seg på å lage undervisningsfilmer i sitt filmstudio, men eiendommen begynte sin lange periode i underholdning året etter da det ble kjøpt av et nytt produksjonsselskap som produserte én-spoles komedier og westernfilmer.

gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-lubin-films
gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-lubin-films
gcui_freedommag:201803-scientology-network-a-century-long-legacy-lubin-films
Siegmund Lubin

I 1920 så skuespilleren Charles Ray potensialet i denne eiendommen med perfekt beliggenhet midt i Hollywood og kjøpte det. Ray sørget også for at eiendommen ble forskjønnet ved å bygge de røde mursteinstrukturene som i dag gir området dets historiske sjarm. Men Rays mest imponerende bedrift var å bygge et filmstudio uten presedens, som Moving Picture News kalte «det ypperste i studiokonstruksjon». Omgitt av glass fra taket og ned var det det ultimate for filming dag og natt.

Charles Ray Productions
Charles Ray films
Charles Ray Productions, 1923

Rays store sjansespill var det umåtelig dyre (på den tiden) 800 000 dollar budsjettet for filmen, The Courtship of Myles Standish. Da filmen gjorde fiasko gikk Ray konkurs. Salget av studioet tiltrakk Ralph M. Like, en ingeniør som utviklet et system for å spille inn lyd på film. Det ble omdøpt til Sunset Studio og var tilbake i business med et nytt studio som produserte westernfilmer gjennom 1930-årene. Den ikoniske regissøren John Ford filmet sin episke Hurricane på området i 1937. I 1937 ble også en ung forfatter ved navn L. Ron Hubbard ansatt her for å gjøre en av hans romaner til den 15-episoders filmserien The Secret of Treasure Island.

På slutten av 1930-tallet begynte Monogram Pictures og Allied Artists å leie Sunset Studio, og mellom 1942 og 1965 var det et av de mest stjernespekkede filmstudioer i Hollywood. Anthony Quinn samlet erfaring som skuespiller i studioet i Black Gold. Barnestjernen Ronny McDowell gjorde sitt arbeid her for Kidnapped. Gary Cooper prydet filmstudioet i to filmer, Friendly Persuasion og Love in the Afternoon, den sistnevnte filmen med Audrey Hepburn.

Joel McCrea lyste opp det travle studioet i The Oklahoman, og et par år senere opptrådte Vincent Price i House on Haunted Hill, og Rod Steiger spilte Al Capone. I 1961 arbeidet Charlton Heston og Sophia Loren sammen der i den spektakulære filmen, El Cid. Og i 1965 var Elvis Presley på scenen for sin film Tickle Me.

Rod Steiger spiller Al Capone
Rod Steiger i Al Capone, 1959

I løpet av denne tiden produserte Sunset Studio også kulturelt klassiske filmer som Invasion of the Body Snatchers og Riot in Cell Block 11.

The Body Snatchers
Elvis Presley. Tickle Me

I 1966 tvang finansielle vanskeligheter Allied Artists til å stanse produksjonsaktiviteter og tre år senere kjøpte ColorVision eiendommen og leide den ut for uavhengige produksjoner. Men da ColorVision gikk konkurs i 1969, ble den historiske eiendommen igjen bortauksjonert. Den nye kjøperen var den lokale Los Angeles offentlige TV-stasjonen KCET, som over natten ble eieren av den største produksjonseiendommen for offentlig TV.

Carl Sagans Cosmos
Carl Sagan’s Cosmos, 1980

I 1975 bygde KCET en ny administrasjonsbygning i murstein på stedet, og skapte slike minneverdige programmer som Carl Sagans Cosmos og antologiprogrammet som omfattet klassikerne i utenlandske filmer, Film Odyssey, med pionerende filmkritiker Charles Champlin som vert.

KCETs tid endte den 25. april 2011, da dets tjenestemenn bekreftet Scientology Kirkens anskaffelse av studioet.

Etter en grundig restaurering og teknologisk investering ble den historiske eiendommen gjenåpnet den 28. mai 2016 som Scientology Media Productions (SMP). Den berømte eiendommen fra Hollywoods Golden Era er nå hjemmet til det 21. århundrets toppmoderne teknologi og er igjen i levende aktivitet, klar til å spre budskapet til verdens yngste større religion på en global skala.